lördag 14 april 2007

14 april

I dag säger vi grattis till Love och Lasselasse. Lasselasse? Jo han kallar sig så ibland. Lasse, dubbelt så bra. Finurligt!
Har annars tillbringat en del av dagen på Femöre. Helt underbart i den sköna solen. Är nog lite röd om nästippen. Fördrev tiden därute med att läsa en bok. Det här med att läsa brukar resultera i att jag somnar. Så blev det denna gång också. Vaknade av att Lottas mobil skrällde. Det var Peter...svågern ni vet. Hans son Pontus hade sett en moppe på nätet som han var intresserad av. Nu var det så att moppen fanns i Oxelösund. Fanns möjlighet att vi kunde åka och kika på den? Jovisst. På väg för att beskåda ekipaget så mötte vi på Mastvägen den igen. Hummern! Läcker. Väl framme i Kråkan där moppen fanns kunde jag konstatera att det mer liknade en MC. Det var skillnad mot mopparna som fanns när en annan var ung. Kommer ihåg den första mopeden som jag köpte. Det var en blå Svalan. Den utrustade jag med ett högt styre så den blev lite tuffare. Minns en gång när jag skulle åka med den till vårt sommartorp som låg utanför Lindesberg. En resa på ca 10 mil. Kommer i håg hur jag efter ungefär en mil utanför Eskilstuna fick kliva av och springa in i skogen. Kändes som om jag hade skitit på mig. Men, så var det ju inte. Jag hade bara domnat bort i rumpan. Tog mig i alla fall fram efter några timmar. Men, Svalan såldes för att ersättas av en Suzuki. Kusinerna Bergström hade Suzuki och då ville jag också ha en sådan. Det var med den som det bar av ut i skogen för att fila kolven. Efter detta ingrepp så gick maskien som ett spjut. Det här var ju kul. Ända tills jag inte observerade en polisbil som låg bakom och lurade.
Hmm...i denna skrivande stund känner jag hur dofterna från köket retar min mage till att kurra. Håller på och kokar köttfärssås innehållande fänkål. Fänkålen kan med fördel brässeras med lite vitt vin innan man blandar den med köttfärsen. Men, nu så sölade hustrun i sig det vita vinet i går kväll så det får gå ändå. Och bara så ni vet....köttfärssås som får koka kortare tid än 2 timmar förtjänar inte att kallas köttfärssås!

Ha en fortsatt skön helg!

Inga kommentarer: